Fundraising-ul sau strângerea de fonduri este procesul de a căuta și strânge contribuții financiare voluntare prin angajarea unor persoane fizice, întreprinderi, fundații caritabile sau agenții guvernamentale.

 

De-a lungul a peste 100 de ani, de când se practică fundraising-ul (cea mai veche formă de strângeri de fonduri fiind cea practicată de Biserică), s-au dezvoltat multiple surse de venit pentru organizații non-guvernamentale. Cele mai cunoscute și utilizate în România suntꓽ

 

  1. Granturile

Grantul reprezintă o sumă de bani acordată drept finanțare nerambursabilă pentru îndeplinirea unui scop anume. Finanțatorii de granturi urmăresc atingerea unor obiective generale (economice, sociale, culturale) prin sprijinirea financiară a activităților unor organizații (firme, ONG, institutii publice etc.) sau persoane. Obiectivele și metodele acceptate de finanțator pentru îndeplinirea acestora trebuie foarte bine cunoscute de către solicitanți. Cele mai multe finanțări de acest gen sunt acordate de alte state (UE, Norvegieni) instituții internaționale (Comisii, Fundații, bănci) sau companii private cu capital internațional și care au, de cel mai multe ori, propriile lor fundații ce alocă granturi (Autonom, Carrefour, Botnar, Vodafone etc.).

 

  1. Finanțări publice

Nivelul finanțării publice a activității nonprofit este foarte greu de cuantificat în România în lipsa unor date care să facă posibil acest lucru. Cu toate acestea, ceea ce știm și putem aplica sigur este aplicarea la finanțări publice din partea Comisiilor UE (acolo unde este posibil), din partea primăriilor (bugetele sociale/comunitate) și din partea ambasadelor ( Ambasada Americii, Ambasada Frantei, s.a., pe direcții clare, cu proiecte).

 

  1. Donații de la persoane fizice

Cele mai comune donații de la persoane fizice practicate în România sunt direcționările de 3,5% din impozitul pe venit/salariu/pensie, donarea de bani cash (la cutii de donații din magazine), donația on-line (pe platforme dedicate de tipul Galantom, Bursabinelui, Sprijina.ro) sau donația prin SMS (toate campaniile ONG-urilor din țară se pot găsi pe donatie.ro cu recurentă de 2 euro sau 4 euro la numere dedicate).

 

  1. Evenimente

Evenimentele caritabile sunt cea mai ușoară metodă de a atrage fonduri și publicitate prin prisma unor acțiuni colective cu impact social. Tipul acesta de fundraising implică resurse umane multiple, plan de lucru, acțiuni concrete și obiective clare. Ele pot fi de mărime mică (Zile de naștere, Quizz Night-uri), medii (concursuri, tombole, concerte) sau mari (gale, maratoane, curse de diverse tipuri). Practic, din orice tip de eveniment existent se poate face unul caritabil. Succesul unui eveniment caritabil este dat, de regula, de mărimea organizației care îl implementează sau de publicitatea oamenilor care organizează. Ex. cunoscute aici pornesc de la Maratonul Internațional București la Festivalul Brazilor până la Dăruiește ziua ta pe Galantom sau Swimathon.

 

  1. Fonduri din rețeaua internațională

Fondurile din rețelele internaționale se referă la atragerea de resurse printr-o terță entitate precum rețelele de socializare, comunitățile din Diaspora, fundațiile internaționale ce alocă bani partenerilor din România (RUF, UK Foundation s.a.) sau platformele internaționale precum Patreon.com, gofundme.com sau rețele precum Rotary și Lions Club.

 

  1. Cotizații ale membrilor

Dincolo de asociații, ca formă de organizare juridică există fundațiile și asociații profesionale precum Camerele de Comerț. În ciuda percepțiilor fiscale românești, în cazul fundațiilor sau asociațiiloe profesionale, cotizațiile membrilor (cota anuală sau lunară plătită de X persoană sau Y organizație ca să fie membru) este considerată o sursă de strângeri de fonduri.

 

Discutăm despre toate sursele de venit posibile ale unui ONG în România, în cadrul cursului Curs de Fundraising – De la nevoie la finanțare pe sănătate mentală. Vezi detalii aici: https://abamasters.ro/cursuri/

Învață mai multe la cursurile ABA Masters!