Dacă alegi sa implementezi un orar vizual pentru copil, atât ca părinte cât și ca terapeut, beneficiile pe termen lung sunt cu siguranță mult mai mult de 20. Odată ce copilul are un program vizual, comportamentul lui va deveni în scurt timp echilibrat.

Un program vizual nu îl face pe copil să fie diferit, ci îl ajută să fie mai asemănător.

  1. Tuturor ne place să avem o idee despre ce urmează să se întâmple de-a lungul unei zile. Copiilor cu autism le este şi mai dificil fiindcă le lipsește înțelegerea limbajului şi indiciilor sociale/comportamentale de care noi ne ajutăm pentru a înțelege ce se întâmplă. Copiii cu autism devin anxioși, se împotrivesc și ar putea să manifeste comportamente problematice, pentru simplul fapt că nu au nicio metodă de anticipare a evenimentelor cu care se confruntă în fiecare zi. De aceea, programele vizuale îi pot ajută pe copii să înțeleagă imediat care sunt așteptările celorlalți din partea lor.
  2. „O imagine face cât o mie de cuvinte”. O imagine cu siguranță prezintă rapid un mesaj, poate fi citită imediat, are nevoie de mai puțin timp pentru a fi procesată comparativ cu un text de zece cuvinte.
  3. Programele vizuale sunt tangibile și nu sunt tranzitorii; limbajul este efemer. Un copil s-ar putea să nu audă ce a spus adultul, dar să aibă un program pe care să îl consulte.
  4. Programele vizuale oferă independență prin eliminarea nevoi copilului de a-i întreba pe ceilalți (în special pe adulți) ce activitate școlară trebuie realizată. Faptul că elevul funcționează într-o manieră independentă („normală”) poate crește nivelul de acceptare din partea celorlalți.
  5. Mulți copii cu autism au dificultăți majore în a întelege noțiunea de timp și au dificultăți în a înțelege noțiuni ca: înainte, după, atunci, ieri, în primul rând, în al doilea rând). Dar aceste cuvinte sunt utilizate zilnic când este stabilit un program. Astfel, utilizarea programelor îi învață timpul și conceptele și vocabularul legat de timp, direct, prin rutină și sistematic.
  6. Mulți copii cu autism au dificultăți de atenț Programele vizuale reprezintă un suport pentru copiii neatenți sau cu un nivel redus de concentrare.
  7. Utilizarea programelor vizuale se folosește de învățarea vizuală/puterea de memorare pe care majoritatea copiilor cu autism le au. De multe ori, copilul își amintește ce a văzut în program, deși poate a uitat ce i s-a spus.
  8. Utilizarea programelor vizuale reprezintă o strategie de susținere care poate asigura organizarea, structura și predictibilitatea, lucruri esențiale pentru persoanele cu autism. Când le lipsește un astfel de ajutor, persoanelor cu autism lumea li se pare foarte impredictibilă și instabilă. Programele vizuale îi învață importanța organizării unei zile. Copilul care învață să pregătească un program vizual dezvoltă un obicei care promovează implementarea unor metode bune de organizare de-a lungul vieții.
  9. Pregătirea programului în fiecare zi îi oferă copilului un sentiment de autonomie și control în timpul situațiilor zilnice prin care trece, într-o lume plină de cereri confuze.
  10. Sunt un instrument pentru copil, cu scopul de a anticipa evenimentele viitoare, programele vizuale pot ajuta un elev în timpul tranzițiilor. Astfel, pot reduce comportamentul rigid. De fapt, promovează un comportament mai flexibil.
  11. Programele vizuale reprezintă un mijloc prin care adulții pot introduce sistematic un element de schimbare în ziua unul elev. Persoanele cu autism au nevoie să învețe cum să facă față schimbării.
  12. Modelul de alternare a alegerii și elementelor de lucru din cadrul programului vizual îl învață pe copil faptul că există câteva sarcini în timpul zilei, urmate de activitățile sale preferate. Această „gratificare întârziată” este așteptată în societatea noastră, în special în mediile de muncă.
  13. Programele vizuale reprezintă un instrument care îi reamintește copilului că activitatea sa preferată este la unul sau doi pași distanță după finalizarea unei sarcini care nu îi place. Astfel, programul ajută copilul să învețe răbdarea și perseverența.
  14. Când un copil învață să elimine anumite elemente din program, pentru a indica finalizarea unor sarcini, poate să își vadă progresul zilnic. Reprezentarea vizuală a rezultatelor îl ajută să aibă un sentiment de succes și astfel să își îmbunătățească încrederea în sine.
  15. Programele vizuale elimină necesitatea unui adult care să îi spună direct elevului ce trebuie să facă în continuare. Copilul poate fi mult mai independent și autonom, iar acest lucru duce la eliminarea instrucțiunilor verbale directe ale adultului, lucru care ar putea genera certuri sau negocieri.
  16. Programele vizuale reprezintă un instrument pentru un copil în programarea pauzelor și activităților de relaxare, din proprie inițiativă, odată ce învață să conștientizeze ce nevoi are și care sunt semnalele corpului său. Cu alte cuvinte, programul devine o metodă pentru un copil de a învăța să fie proactiv în gestionarea propriului comportament.
  17. Utilizarea programului vizual poate fi extinsă spre a îl învăța pe copil formatele de planificare pe termen lung, pentru sarcini care cuprind mai multe faze sau mai multe activități.
  18. Mulți copii cu autism mediu/inalt functional, care sunt ajutați de timpuriu cu un program vizual, vor avea în viitor abilitatea de a transfera această înțelegere a programului într-un sistem computerizat de planificare a zilei.
  19. Cercetarea a demonstrat faptul că sistemele vizuale de comunicare ajută de fapt la promovarea dezvoltării comunicării orale la copiii non-verbali. Aceste dovezi pot ajuta în a îi reasigura pe cei cărora le este teamă că aceste sisteme vor bloca dezvoltarea limbajului pentru cei cu întârziere de limbaj. (Utilizarea sistemelor vizuale nu garantează dezvoltarea limbajului la copiii non-verbali.)
  20. La școală, dată ce un elev știe cum funcționează un program vizual, va depinde mai puțin de prezența personalului. Profesorii sau îngrijitorii pot lipsi și ziua nu se va transformă într-un haos pentru elev.

Programele în imagini sunt atât de eficiente incât ar trebui utilizate de toți copiii care nu sunt diagnosticați cu tulburări din spectrul autist, dar pot ajuta în învățarea planificării și organizării zilelor și programelor lor.

 

Psih. Anca Dumitrescu, BCBA

Președinte Autism Voice