În timp ce copiii cresc și se dezvoltă, putem descoperi uneori că au dificultăți de învățare la școală, de concentrare sau de interacțiune cu ceilalți.

Evaluarea psihologică ne ajută să înțelegem nivelul de dezvoltare al copilului, din punct de vedere al învățării, sau al nivelului social și comportamental, având ca obiectiv nu doar identificarea dificultăților sau abilităților, ci mai ales planificarea recomandărilor pentru a adresa și a remedia aceste probleme.

Astfel, testele de evaluare sunt concepute pentru a determina abilitățile, potențialul și disponibilitatea de dezvoltare a copilului, stabilind punctul de plecare în activitatea de recuperare și în intervenția terapeutică.

Ce presupune evaluarea inițială a copilului?

Prima consultație la psiholog este cea mai dificilă pentru părinți, fiind marcată de multe emoții, de așteptări și de dorința de a descoperi că dificultățile observate acasă sunt pasagere. Evaluarea copilului se petrece într-un cadru plăcut, cu multe materiale educaționale și jucării, fapt care permite copilului să se simtă confortabil.

Fiecare evaluare presupune:

  • Aplicarea unui set de teste standardizate sau scale de evaluare a dezvoltării. Acestea sunt completate de către psiholog, împreună cu părinții sau persoanele importante din viața copilului, cu care interacționează constant, inclusiv profesori sau educatoare, atunci când este cazul.
  • Observarea directă a copilului, preferabil pe parcursul a mai multor ore sau în sesiuni diferite.
  • Interviul structurat cu părinții, care să ofere detalii și informații cu privire la comportamentele copilului (abilități de comunicare, verbale sau non-verbale, interese, comportamente repetitive sau stereotipii, particularități senzoriale ale copilului etc.), precum și informații referitoare la pattern-ul de somn, tulburări alimentare, manifestări temperamentale sau modificări de dispoziție.

Majoritatea evaluărilor solicită prezența părintelui în camera de evaluare, mai puțin în cazul copiilor mari, care prezintă un nivel bun de înțelegere a limbajului. În aceste situații, se recomandă o sesiune de discuții și interviu cu părinții, respectiv una separată, de evaluare a copilului. După fiecare evaluare este emis un raport care evidențiază informațiile relevante despre dezvoltarea copilului, comportamentele acestuia și abilitățile prezente sau deficitare, respectiv un set de recomandări pentru intervenție, atunci când este necesar.

Ce tip de evaluare pot alege?

Atunci când există suspiciuni legate de un posibil diagnostic sau când părintele observă particularități din simptomatologia tulburărilor de spectru autist, cel mai adesea va fi direcționat către o evaluare psihologică de tip screening și diagnosticare.

În urma unei evaluări de acest fel, precum ADOS, M-CHAT, ADI-R, se poate obține un diagnostic, respectiv un set de recomandări pentru intervenția viitoare.

Testele de evaluare a abilităților copiilor reprezintă cel de-al doilea segment de teste, recomandate în toate situațiile în care se observă dificultăți de dezvoltare (copilul are mai puține abilități dezvoltate, în raport cu media copiilor de aceeași vârstă).

Evaluarea abilităților poate fi realizată în funcție de particularități și nevoia individuală. Astfel, putem avea o testare selectivă (a unei arii specifice), completă (a tuturor ariilor de dezvoltare) sau extinsă (evaluarea tuturor ariilor, respectiv aplicarea unor subteste care pot evalua subcomponentele abilităților investigate).

Printre cele mai utilizate teste de evaluare a abilităților se numără Carrolina Curriculum, NEPSY, MEC, VP-MAPP, ABLLS-R. Acestea oferă rezultate clare ale performanței pe diferite arii ale copilului (cognitiv, verbal, social, motor) și pot contura eficient planul de recomandări pentru terapia copilului.

Pentru a face alegerea potrivită, adresați întrebări psihologului la care veți face programarea despre testele pe care le utilizează în cabinet și precizați care este scopul evaluării – ce anume doriți să obțineți în urma acesteia (screening și diagnosticare, evaluare inițială sau reevaluare periodică a abilităților copilului). De asemenea, precizați vârsta și nivelul de dezvoltare al copilului (dacă are sau nu abilități verbale, timpul aproximativ pe care îl poate petrece într-o activitate, dacă are însușite abilități de scris/citit sau orice altă informație relevantă, care să conducă spre recomandarea cea mai potrivită a tipului de evaluare.)

Cum pot să pregătesc copilul pentru evaluare?

  1. Selectați câteva jucării și alimente preferate, pe care să le aduceți la ședința de evaluare;
  2. Explicați-i copilului că mergeți într-un loc prietenos, în care se va putea juca și în care va găsi multe jucării interesante;
  3. Evitați orice asociere cu spitalul sau doctorul – cabinetul psihologic nu are mobilier medical și nu oferă intervenții similare celor medicale, ci este un loc agreabil pentru cei mici;
  4. Îmbrăcați copilul în haine confortabile și asigurați-vă că aveți pantalonași de schimb, pentru situații de urgență;
  5. Materialele educaționale din cabinetul psihologic pot fi diferite de cele pe care copilul le are acasă și cu care s-a obișnuit. Aduceți cu dumneavoastră materialele pe care le considerați a fi importante, în prezența cărora copilul demonstrează abilitățile și cunoștințele pe care le-a învățat (cărți, imagini, jucării sau jocuri specifice).

Claudia MateiArticol scris de:

Claudia Matei

Psiholog, BCaBA

Învață mai multe alături de ABA Masters!