Copiii cu tulburari de spectru autist isi dezvolta mai lent acele abilitati sociale care permit intelegerea regulilor, a cerintelor sociale si a normelor de grup. Abordarea acestei probleme reprezinta o provocare in interventie, insa exista strategii eficiente prin care ii putem invata pe copii sa-si faca prieteni si sa aiba o viata sociala pozitiva, precum jocurile de rol, modelarea video sau scenariile sociale.

Abilitatile sociale in cadrul tulburarilor de spectru autist (TSA)

Abilitatile sociale il vor ajuta pe copil sa invete cum sa se comporte in diferite situatii – de la modul in care sa poarte o conversatie, la cum sa se joace cu prietenii la scoala. Il pot ajuta pe copil sa-si faca prieteni, sa invete de la ei, sa dezvolte interese sau hobby-uri noi si sa-si structureze relatiile de familie.

Ce fel de abilitati sociale sunt necesare copilului?
  • abilitati de joc – de exemplu, sa imparta jucarii, sa negocieze cu alti copii, sa-si astepte randul, sa inteleaga regulile unui joc;
  • abilitati de conversatie – alegerea unui subiect de conversatie, mentinerea conversatiei, interesul pentru a obtine informatii de la partenerul de conversatie, postura sau limbajul non-verbal din timpul acesteia;
  • abilitati emotionale – intelegerea emotiilor celorlalti, exprimarea adecvata a propriilor emotii, managementul emotiilor in situatii dificile;
  • abilitati de a rezolva o problema – cum ar fi luarea deciziilor sau managementul unui conflict.

Strategii pentru dezvoltarea abilitatilor sociale

Dupa identificarea obiectivelor, puteti selecta una sau mai multe strategii pe predare a acestora, in functie de varsta copilului si abilitatile sale.

Jocuri

Exersati abilitatile de joc, utilizand jucariile preferate ale copilului sau jucarii atractive pentru a crea scenarii.  De exemplu, puteti lua un ursulet, pe care il puneti in pat si il inveliti, creati o petrecere cu pizza la care participa la multi ursuleti, creati jocuri si povesti utilizand seturi de jucarii: animale la ferma, aeroport, gara, excursie cu masinile.

Jucandu-va impreuna puteti exersa asteptarea randului, acceptarea situatiilor de tip „am castigat-am pierdut”, respectarea regulilor de joc, crearea unor reguli noi. Copiilor mai mici s-ar putea sa le placa jocurile cu miscare (cine ajunge primul, twist, curse cu masini, ascunde si gaseste jucaria), iar celor mari, jocurile cu zar, „cine stie, castiga!” „maimu stie”.

Folositi laude si incurajati copilul sa-si astepte randul (acum e randul meu, acum e randul tau) , folosind o gama variata de jocuri, de la jocurile in care punem piese pe rand, jocuri cu zaruri, la Piticot sau aruncat bile intr-un cos.

Jocuri de rol

Jocurile de rol il pot ajuta pe copil sa dezvolte abilitati pentru a se juca impreuna cu alti copii. De exemplu, inainte de a veni in vizita un alt copil, puteti sa:

  • creati un joc de rol in care copilul sugereaza sau alege ce se va juca impreuna cu celalalt copil
  • exersati jocuri pe care copilul dumneavoastra este posibil sa le joace impreuna cu celalalt
  • exersati subiecte de conversatie despre ce desene a mai vazut copilul la televizor sau ce a facut in weekend.

Pentru copiii mai mari, jocurile de rol includ asedea situatii sociale dificile: ce facem cand mai avem o singura prajitura si sunt doua persoane la masa. Dupa ce ati ales scenariul, gasiti solutia si exersati-o in jocul de rol: prajitura se imparte la doi, mergem si mai cumparam una, mancam bomboane in locul prajiturii. Situatiile care pot fi transpuse, exersate si discutate in jocurile de rol pot fi numeroase: ce fac cand nu-mi place mancarea la o petrecere sau cand ne aflam in vizita, cum procedez daca un alt copil nu-mi da voie sa folosesc o activitate, ce fac daca am pierdut sau am stricat jucaria preferata a prietenului/ fratelui meu.

Modelarea video

Incercati sa realizati filmulete scurte ale abilitatilor pe care doriti sa le predati, realizate de persoane care au deja abilitatile insusite.

Dupa ce vizionati impreuna cu copilul un video in care doi copii se joaca si isi asteapta randul, incercati sa va jucati acelasi joc. Opriti filmuletul si explicati/ accentuati ce face fiecare: „acum e randul lui, acum e randul ei”.

De asemenea, puteti preda emotiile cu ajutorul filmuletelor in care apar acestea, in diferite contexte sociale. Impreuna cu copilul, puteti identifica emotiile, le puteti denumi sau puteti gasi motivele pentru care apar. Opriti filmarea si aratati-i copilului expresiile faciale care apar, postura, tonul vocii sau alte elemente cheie asociate emotiilor.

Puteti folosi aceasta strategie pentru a-l ajuta pe copil sa se simta mai confortabil in situatii noi sau dificile. De exemplu, inainte de a merge a frizer, puteti sa-i aratati pe o filmare cum arata frizeria, ce face frizerul, cum trebuie sa se stea pe scaun, astfel incat sa stie la ce sa se astepte si sa aiba un model al comportamentului necesar in locul respectiv.

Povesti sociale

 

Povestile sau scenariile sociale pot avea tipuri diferite de format si continut, de la cele simple, bazate pe imagini, la cele scrise, complexe. Sunt extrem de utile in explicarea regulilor sociale si comportamentelor: cum ne putem juca cu ceilalti, de ce este bine sa stabilim contactul vizual, ce trebuie sa facem cand cineva are nevoie de ajutor, ce inseamna spatiu personal, igiena sau siguranta.

Orarul vizual

Prompturile vizuale pot ajuta orice copil sa invete abilitati sociale noi sau sa si le reaminteasca si sa le foloseasca. In functie de nevoile educationale si nivelul abilitatilor copilului, orarul vizual al abilitatilor sociale poate fi compus din imagini, cuvinte, cartonase cu indicatii.

De exemplu, puteti folosi cartonase cu imagini sau cuvinte, care sa actioneze ca indiciu sau prompt pentru diferite subiecte de conversatie, cum ar fi o imagine cu o pisica pentru a-i reaminti copilului sa vorbeasca cu bunicii despre pisica lor.

Sau puteti utiliza cartonase cu indicatii pentru a-l ajuta pe copil sa invete cum sa se joace cu un anumit joc. De exemplu, imaginile pot reprezenta pasii unui joc de-a restaurantul – luam comanda, pregatim mancarea, servim mancarea, curatam masa, plata.

Training-ul abilitatilor sociale

In cadrul terapiei copiilor cu tulburari de spectru autist exista segmente specifice de interventie care au ca obiective aceste componente de dezvoltare a abilitatilor sociale. Programele care se adreseaza abilitatilor sociale pot fi implementate atat individual, cat si in grup, asadar este important sa adresati terapeutului dumneavoastra intrebari despre modul in care puteti lucra impreuna cu copilul aceste abilitati.

Utilizarea abilitatilor sociale in diferite situatii

Copiii cu TSA pot avea dificultati in dezvoltarea abilitatilor sociale sau utilizarea acestora, chiar daca au fost predate. Este important sa utilizati strategii similare cu cele folosite de catre echipa terapeutica, sa expuneti copilul la situatii variate, care sa permita atat demonstrarea abilitatilor, cat si generalizarea lor si, cel mai important aspect, sa includeti in rutina programului de interventie cat mai multe oportunitati de socializare.

Bibliografie:

⇒ Corbett, B. A., & Abdullah, M. (2005). Video modeling: Why does it work for children with autism? Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 2, 2-8.

⇒ Dauphin, M., Kinney, E. M., & Stromer, R. (2004). Using video-enhanced activity schedules and matrix training to teach sociodramatic play to a child with autism. Journal of Positive Behavior Interventions, 6, 238-250.

⇒ Quill, K. A. (2005). Do-Watch-Listen-Say: Social and Communication Intervention for Children with Autism. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.

⇒ Carr EG, Darcy M. Setting generality of peer modeling in children with autism. J Autism Dev Disord. 1990 Mar;20(1):45–59. [PubMed]

⇒ Strain PS, Odom SL. Peer social initiations: effective intervention for social skills development of exceptional children. Except Child. 1986 Apr;52(6):543–551. [PubMed]

Articol scris de

Claudia Matei

Psiholog, BCaBA