Terapia logopedică este o parte importantă a procesului de dezvoltare a limbajului, de corectare a tulburărilor de pronunție și a caracteristicilor defectuoase ale vorbirii.
Majoritatea copiilor cu autism au dificultăți în reproducerea sunetelor sau au dificultăți de comunicare cu cei din jurul lor. Chiar dacă limbajul verbal este dezvoltat într-o oarecare măsură, acesta se dezvoltă de cele mai multe ori într-o manieră defectuoasă ceea ce face comunicarea activă cu cei din jur să fie dificilă.
Un copil cu autism poate avea una sau mai multe dintre aceste provocări ce țin de o comunicare eficientă:
- Calitatea pronunției este foarte scăzută și este înțeles doar de persoanele apropiate.
- Noțiuni de limbaj limitate.
- Lipsa abilităților de conversație, care includ contactul vizual și gesturile
- Probleme în înțelegerea sensului cuvintelor în afara contextului în care au fost învățate
- Memorarea lucrurilor auzite fără a ști ce s-a spus
- Ecolalia – repetarea cuvintelor sau a frazelor auzite anterior- ca principală cale de comunicare
Stimularea limbajului trebuie făcută cunoscând etapele de dezvoltare ale limbajului. Fiecare etapă este bază pentru următoarea, de aceea pentru o dezvoltare corectă nu trebuie sărită sau omisă nici una. Sunt foarte multe întrebări care necesită răspunsuri complexe, astfel încât să putem alege corect obiectivele ce trebuie predate. Ce contează de fapt și mai mult, dincolo de selectarea obiectivelor, este cum le punem în practică, ce metodă de lucru utilizăm pentru a avea succes, pentru a capta și menține interesul copilului în activitățile de predare și pentru a ne adapta stilului de învățare al copilului.
În momentul începerii terapiei părinții spun de cele mai multe ori ”vreau să înceapă să vorbească”. Pentru mulți copiii cu autism startul în dezvoltarea limbajului este foarte dificil și presupune urmărirea cu mare atenție a particularităților fiecărui copil în parte și o evaluare atentă a stilului de învățare.
Cursul se adresează atât specialiștilor care lucrează cu copiii cu tulburări de dezvoltare care vor să își îmbunătățească tehnicile de lucru, cât și părinților.