Terapia cognitiv comportamentală are la bază fundamentele terapiei comportamentele. Astfel putem considera că este o extensie a ei, folosind teoria învățării clasice și operante și tehnica de modelare. Tehnicile terapiei cognitiv comportamentale au ca scop modificarea distorsiunilor și deficiențelor cognitive ce influențează comportamentul, prin utilizarea mai multor tehnici din care amintim: modelarea, jocurilor de rol, repetiția, relaxarea, monitorizarea gândurilor.
Aceste tehnici sunt potrivite și adaptate copiilor cu TSA.
Dificultățile întâlnite, precum menținerea atenției, toleranța la frustrare, abilitatea de rezolvare a problemelor, sentimentul de incompetență, impulsivitatea, agresivitatea, anxietatea pot fi antrenate în cadrul procesului de psihoterapie.
Studiile și proiectele de cercetare au demonstrat că tehnicile cognitiv-comportamentale în programul terapeutic al copilului cu TSA, sunt necesare pentru a învăța noi abordări dezirabile în cadrul grupurilor sociale, conflictelor din familie, gestionarea emoțiilor și expunerea la experiențe noi ce presupun un grad mare de rigiditate din partea lor. Toate acestea întrunesc premizele pentru o dezvoltare armonioasă necesară școlarului mic, preadolescentului și adolescentului.
Cursul se adresează specialiștilor care doresc să lucreze în acest domeniu sau celor care lucrează deja în domeniul tulburărilor de spectru autist, dar doresc să-și aprofundeze cunoștințele. Cursul se va baza pe demonstrații practice astfel încât la final cunoștințele dobândite de participanți să aibă o aplicabilitate cât mai mare.