În cazul copiilor cu TSA intervenția terapeutică nu se încheie în momentul în care ating un grad de funcționalitate cognitivă și socială satisfăcătoare conform scalelor de evaluare aplicate în copilăria timpurie. Pentru a ne asigura că există o dezvoltare psihică sănătoasă, fără regres la nivel cognitiv și comportamental, este vital să fie implicați ulterior într-un program de psihoterapie cognitiv comportamentală. Tehnicile psihoterapiei cognitiv comportamentale au ca scop modificarea distorsiunilor cognitive ce influențează comportamentul.
Cursul se bazează pe tehnicile din psihoterapia cognitiv comportamentală, ce au fost adaptate copiilor cu TSA și alte tulburări de dezvoltare.
Dificultățile identificate în profilul cognitiv al copiilor cu TSA, precum menținerea atenției, toleranța la frustrare, abilitatea de rezolvare a problemelor, sentimentul de incompetență, impulsivitatea, agresivitatea, anxietatea pot fi antrenate în cadrul procesului de psihoterapie.
Studiile au demonstrat că tehnicile cognitiv – comportamentale în programul terapeutic al copilului cu TSA sunt necesare pentru a învăța noi abordări dezirabile în cadrul grupurilor sociale, conflictelor din familie, gestionarea emoțiilor și expunerea la experiențe noi ce presupun un grad mare de rigiditate din partea lor. Toate acestea întrunesc premizele pentru o dezvoltare armonioasă necesară școlarului mic, preadolescentului și adolescentului.