Decorațiunile strălucitoare, jucăriile strălucitoare de Crăciun și festivitățile distractive în familie fac de obicei din luna decembrie una dintre cele mai importante momente ale anului. Dar pentru cei cu un copil care are o afecțiune din spectrul autist, schimbarea rutinei, evenimentele, zgomotele puternice și grupurile mari pot face din această luna un timp stresant și copleșitor.

Există încă multe modalități prin care părinții pot planifica Crăciunul și pot face sărbătorile distractive pentru toată lumea – dar este nevoie de puțin mai multă planificare, din timp.

Dacă aveți un copil care are autism, aceste sfaturi vă pot ajuta pe dvs. și pe familia dvs. să aveți sărbători cât mai fericite și fără bătăi de cap.

Cum să te pregătești de Crăciun cu un copil cu autism

Crăciunul aduce multe schimbări în rutina noastră normală, dar există modalități de a explica ce va însemna asta pentru copilul tău.

Faceți un orar vizual pentru Crăciun

Societatea Națională de Autism (NAS) recomandă folosirea unui calendar sau a unui orar vizual pentru a detalia ce se va întâmpla de Crăciun. Puteți folosi acest lucru pentru a vă pregăti copilul pentru anumite evenimente și zile speciale în care lucrurile se vor întâmpla în afara rutinei normale.

Vorbește cu copilul tău despre Crăciun în avans și oferă-i cât mai multe informații despre schimbările pe care le va vedea. De asemenea, vă poate ajuta să vă pregătiți pentru anumite evenimente – de exemplu, dacă îl veți vedea Moș Crăciun, arătați-le copiilor o fotografie cu un bărbat îmbrăcat în Moș Crăciun, astfel încât să știe la ce să se aștepte.

Ajutați-i să vizualizeze cu o zi înainte

O altă idee pe care unii părinți o găsesc utilă este aceea de a elabora o broșură cu poze cu brazi de Crăciun, decorațiuni și mâncare de Crăciun pentru a-l ajuta pe copil să vizualizeze ce s-ar putea întâmpla în acea zi.

Faceți un program pentru ziua respectivă

Pe lângă un program pentru ziua cea mare, poate ajuta includerea unei activități obișnuite de Crăciun în rutina lor în pregătirea Crăciunului, cum ar fi deschiderea calendarului, vizionarea unui film de Crăciun sau aprinderea luminilor bradului de Crăciun.

Dacă există momente în ziua de Crăciun prea încărcate sau în prealabil credeți că ar putea fi puțin prea mult pentru el, creați o zonă fără elemente de Crăciun în care să se poată petrece puțin timp liniștit cu o activitate preferată.

Limitați numărul de cadouri

Stabilirea unei limite pentru numărul de cadouri poate ajuta copilul să nu fie copleșit de acea zi. NAS sugerează să oferiți un cadou fizic de la mama și tata și poate încă unul de la un membru al familiei, în timp ce alții ar putea oferi bani ca alternativă.

Cu excepția cazului în care copilului tău îi place senzația de a le desface, nu este nicio problemă în a oferi cadourile despachetate.

Implică-ți copilul cu decorațiunile de Crăciun

La fel ca atunci când vezi o mulțime de cadouri deodată și a te întoarce acasă într-o casă plină de decorațiuni și lumini poate fi neliniștitor. Pentru a face din amenajarea decorațiunilor de Crăciun un eveniment cât mai distractiv posibil, implicați-l pe copilul dumneavoastră în acest proces – va fi mai puțin uimit atunci când vor apărea toate și pot fi reduse șansele ca ei să se supere. Luați-i cu dvs. la cumpărarea decorațiunilor și lăsați-i să le vadă și să le manipuleze înainte de a fi agățate.

Ați putea încerca să așezați decorațiunile treptat, păstrând unele decorațiuni departe de zonele comune – luminile de Crăciun ar putea fi puțin prea mult pentru camera de zi, de exemplu, dar ar putea merge totuși pe un hol.

Practic, pot crea dificultăți în perioada Crăciunului elementele precum:

  • Schimbarea rutinelor și noutatea – aceste aspecte pot fi îmbunătățite prin orare vizuale și prin crearea unei tranziții ușoare prin noua rutină, cu anticipare, planificare sau modificare anticipativă.
  • Stimulii prea intenși sau prezenți permanent – puteti evita acest lucru încercând să creați un spațiu fără stimuli sau prin limitarea podoabelor de Crăciun.
  • Prea multe cadouri, prea mulți oameni, un program prea încărcat – țineți cont de rutinele obișnuite ale copilului care-i produc cel mai mult confort și încercați să porniți de aici. Dacă un copil se simte confortabil într-un spațiu plin de oameni, nu înseamnă că toți copiii pot face față acestui tip de eveniment. Așadar, oferiți-i copilului un spațiu al lui, limitați stimulii auditivi sau limitați timpul pe care îl petreceți acolo.
  • Necunoscutul – stimuli noi, locuri noi, activități noi! Acestea pot fi anticipate și încorporate în avans în programul copilului. Puteți începe să puneți treptat decorațiunile, cu câteva săptămâni mai devreme – câte o ghirlandă luminoasă în casă, după câteva zile o altă decorațiune șmd.

Dacă urmează să invitați persoane noi, încercați să le invitați la voi în vizită înainte de câteva ori.

Învață mai multe la cursurile ABA Masters!