Instructorul comportamental sau ”terapeutul ABA” este persoana care implementează planul de intervenție realizat de analistul comportamental și lucrează sub supervizarea acestuia cu scopul predării și îmbunătățirii abilităților copiilor și modelării comportamentelor problematice.

În momentul în care cineva dorește să devină instructor comportamental (sau terapeut ABA cum a fost numit până acum), este foarte important să parcurgă câțiva pași:

Pregătirea instructorului comportamental în 7 pași

CURS INITIAL

  1. Parcurgerea unui curs care să respecte un task list, impus acum și de Institutul ABA România. Mai multe detalii aici.
  • Fără parcurgerea acestor subiecte din task list, este ca și cum am trimite un copil la cumpărături cu 500 lei în buzunar să-și cumpere o acadea, iar el nu știe operații simple de matematică.
  • În task list sunt punctate tehnicile de bază ce trebuie să fie însușite pentru ca mai apoi să poată fi implementate cu succes în sesiunile de terapie.

PLAN DE INTEGRARE ÎN ORGANIZAȚIE

2. După parcurgerea cursului (un curs de minim 40 – 60 ore), este necesar să parcurgă un plan de integrare în organizație. Fiecare centru își va face propriul plan astfel încât după primele săptămâni, terapeutul să cunoască modul de organizare, ce înseamnă coordonarea, comunicarea cu supervizorul și familia, evaluarea periodică, aspecte care țin de managementul sesiunilor de terapie, etc. În cazul în care va lucra la domiciliu, planul de integrare în organizație va deveni plan de integrare în echipă și va fi adaptat în funcție de contextul de lucru.

3. În primele săptămâni terapeutul va beneficia de îndrumarea atentă a unui coordonator cu specializare în analiza comportamentală care va urmări pas cu pas modul în care sunt puse în practică toate subiectele din task list – va avea o fișă de feedback și îl va îndruma pas cu pas, până când fiecare punct în parte este atins la un nivel mediu de performanță.

4. Ședințele de coordonare pentru fiecare copil în parte vor fi susținute la interval de maxim două săptămâni, iar după fiecare ședință de coordonare echipa va primi raportul scris cu noile modificări pe planul de intervenție (dacă se impun).

5. Terapeutul va comunica constant apoi cu coordonatorul echipa și părinții, astfel încât să vorbim cu toții aceeași limbă și să cunoaștem fiecare program și modul de lucru al fiecărui terapeut din echipă.

EVALUAREA PERIODICĂ ȘI MONITORIZAREA ACTIVITĂȚII

6. Evaluarea periodică este apoi importantă astfel încât în timp terapeutul să își modeleze tehnicile și să obțină un punctaj peste medie în ceea ce privește performanța pentru fiecare tehnică de lucru în parte.

7. Ședințele de lucru periodice la nivel de centru sunt importante astfel încât să fim în continuă perfecționare a tehnicilor de lucru și să descoperim moduri variate de lucru ”furând” cât mai multe idei de la colegii din echipă.

  • Instrumentele de lucru necesare pentru toate punctele menționate și pe care fiecare centru în parte trebuie să le aibă sunt: TASK LIST, fișă de evaluare, fișă de feedback, fișă cu responsabilitățile terapeutului, plan de integrare a noilor terapeuți.

Am încercat să punctez pe scurt aspectele de bază care trebuie parcurse în pregătirea terapeuților, însă pentru a fi mereu eficienți și a le oferi copiilor cele mai bune sesiuni de terapie, pregătirea va fi continuă și cu cât vom fi mai motivați să aflăm lucruri noi, cu atât vom oferi mai mult în sesiunile de terapie.

Anca Dumitrescu

Articol scris de:

Anca Dumitrescu

Psiholog, BCBA

Devino terapeut ABA alături de ABA Masters!