Evită să faci aceste greșeli atunci când construiești o sesiune de lucru cu un copil cu o tulburare de dezvoltare. Sesiunile de terapie pot fi eficiente atunci când cunoști erorile ce pot apărea și știi exact cu ce să le înlocuiești.

1. Comunicarea nu este clară și potrivit nivelului de înțelegere al copilului.

2. Nu i se oferă șansa copilului de a răspunde independent după ce a oferit un răspuns cu ajutor, sau a indeplinit o activitate cu ajutor.

3. Se folosesc doar câteva recompense (activităti plăcute) – lipsa de creativitate în alegerea recompenselor și activităților plăcute. Pentru a nu se ajunge la saturație, recompensele/ activitățile trebuie să fie cât mai variate.

4. Lipsa programării generalizării. Scopul final al terapiei este, ca în cele din urmă, copilul să învețe să răspundă la interacțiunea cu cei din jur în mediul natural.

5. Raportul disproporţionat dintre eșecuri și succese.

6. Prelungirea inutilă a activităților de predare și pierderea atenției copilului sau reducerea motivației pentru răspunsuri clare, rapide.

7. Neintroducerea itemilor sau  programelor noi când copilul le-a masterat pe cele curente.

8. Prea mulți itemi /programe curente. Lipsa criteriilor clare de răspuns.

9. Între activități copilul este lăsat să facă ce vrea, în aceste momente apărând autostimulările sau alte comportamente neadecvate. Timpului liber (de joacă) al copilului trebuie structurat pentru a nu exista o discrepanță mare între învățare și timp liber.

10. Se lucrează într-un mod rigid (mecanic). Instrucțiunile trebuie să fie clare, scurte și la obiect, însă modalitatea de lucru trebuie să fie amuzantă pentru copil. În timp, învățarea în sine trebuie ridicată la valoare de recompensă.

Te așteptăm la cursul Tehnici ABA în tulburările de spectru autist pentru a învăța tot ce trebuie să știi pentru a evita aceste greșeli frecvente. Înscrie-te aici.

Anca Dumitrescu

Articol scris de:

Anca Dumitrescu

Psiholog, BCBA

Învață mai multe alături de ABA Masters!