Elementele componente ale unui protocol de lucru

Ce reprezintă protocoalele de lucru?

Pasul 1

Evaluarea abilităților

Pasul 2

Raportul de evaluare (sunt identificate abilitățile însușite, absente, precum și cele aflate în curs de dezvoltare)

Pasul 3

Planul de intervenție (are la bază programe conturate în jurul abilităților identificate ca fiind deficitare în etapa anterioară)

Pasul 4

Protocoale de lucru (reprezintă un ghid clar și detaliat cu privire la modalitatea specifică de lucru pentru a dezvolta anumite abilități)

Fiecare program cuprins în Planul personalizat de intervenție pe care îl veți lucra cu copilul urmărește dezvoltarea unei anumite abilități deficitare din următoarele arii – limbaj (receptiv și expresiv) și comunicare; dezvoltare cognitivă; autonomie personală; motricitate; interacțiune socială.

De asemenea, în cadrul fiecărui program sunt stabilite anumite obiective specifice, precum și etapele care trebuie parcurse pentru consolidarea acelei abilități.

Fiecare program presupune o modalitate specifică de predare.

Pentru a putea preda abilități noi în mod eficient este esențial să cunoaștem structura procesului de predare și elementele sale componente

MO = motivația copilului pentru a demonstra un anumit comportament; înainte de a începe predarea este esențial să ne asigurăm că cel mic este motivat pentru a începe procesul de predare, precum și că atenția sa a fost captată

SD = cerința pe care i-o adresam copilului/stimulul a cărui prezență determină apariția unui anumit răspuns

Răspuns greșit/lipsa unui răspuns + prompt (daca copilul nu oferă un răspuns independent, îl vom ajuta să ofere răspunsul dorit)

  • Atunci când apare un răspuns corect ca urmare a unui prompt, se va oferi recompensa socială.
  • Atunci când apare un răspuns incorect sau un non-răspuns, se va utiliza o procedură de corectare a erorilor, care va fi selectată în funcție de nivelul de predare al itemului de către coordonatorul de caz.
  • Target-ul final este acela de a relua cerința și de a obține un răspuns independent din partea copilului

Răspuns independent

Oferirea întăritorului (recompensei)

Crește probabilitatea ca acel comportament dezirabil pe care ne dorim să îl vedem mai des la cel mic și pe care îl modelăm să reapară cu o frecvență mai mare în viitor.