Învățarea incidentală este un tip de învățare utilizat în terapia ABA, care respectă principii de învățare similare cu instruirea în DTT, dar are loc într-un mediu natural, iar oportunitatea de învățare este inițiată de interesul copilului pentru un obiect sau activitate. Învățarea incidentală poartă acest nume deoarece profită de „incidențele” care apar în mod natural pentru a învăţa abilități importante.

Învățarea incidentală a fost recunoscută inițial de către Hart și Risley în 1978 și pusă în aplicare ca metodă pentru dezvoltarea limbajului și îmbunătățirea răspunsurilor sociale. A fost utilizat în primul rând în rândul copiilor de vârstă preșcolară. Cu toate acestea, de la descoperirea sa, învățarea incidentală a ajuns să fie considerată aplicabilă unei
varietăți de abilități, pentru aproape fiecare grup de vârstă.

Când şi cum poate fi utilizată învăţarea incidentală pentru predare?

În timpul meselor / gustărilor

  • În timp ce prezentați mâncarea sau băutura dorită, întrebați copilul, „Ce vrei?” sau „Ce este acesta?” Dacă este necesară promptarea, spuneți-i copilului răspunsul dorit: „Poți spune „prăjitură”, „Poți spune„ Suc“. În funcție de nivelul copilului, răspunsul poate fi dezvoltat într-o propoziție: „Poți spune „Vreau suc”. Dați alimentul sau băutura dorită după răspuns (promptat sau nepromptat). [Abilități lingvistice, abilități de imitare]
  • Dacă copilul lucrează la utilizarea tacâmurilor și necesită ajutor de obicei, folosiți ocazia pentru a încuraja independența. Inițial, nu îl ajutați, încurajând copilul să încerce singur și promptați în funcție de caz. [Abilități de adaptare și auto-ajutor, Abilități lingvistice]
  • Dați-i copilului un șervețel sau un prosop după ce mănâncă şi rugați-l să se curețe pe faţă/mâini. Promptați dacă este necesar . [Abilități de adaptare și auto-ajutor] 

La școală

  • Facilitați interacțiunea cu colegii în momente cheie. Promptați-l cu sugestii pentru a începe sau pentru a răspunde la conversație: „Poți spune„ Bună!” „Poți întreba„ Pot să mă joc?” Încurajați copilul să dezvolte conversațiile. [Jocuri / Abilități sociale, Abilități lingvistice]
  • Încurajați împărtășirea informațiilor cu colegii și exersați așteptarea rândului. [Aptitudini de joc / sociale]
  • Exersați activităţile de curăţenie și așezați lucrurile copilului în mod corespunzător în cutii, vestiar, coșuri etc. [Abilități de adaptare și auto-ajutor]

La joacă

  • Stabiliți o varietate de jucării preferate ale copilului. Puneți jucăria la o anumită distanţă faţă de copil, astfel încât să aveți control asupra acesteia. Promptați copilul să utilizeze cuvintele, PECS sau semnele pentru a solicita jucăria făcând gesturi către cartea PECS, arătând semnele adecvate sau spunând: „Poți spune „Ursuleț de pluş” sau „Poți spune „Mașină”. Oferiți jucăria copilului și interacțiune după ce se folosește comunicarea. [Aptitudini lingvistice]
  • Folosiți puzzle-uri, mărgele de înșirat sau alte sarcini de acest tip în timpul jocului, dacă copilul se bucură de acestea. [Aptitudini vizuale/spațiale] Eliminați câteva bucăți de puzzle sau mărgele și îndemnați copilul să folosească cuvinte, PECS sau semne pentru a le solicita atunci când sunt necesare. [Aptitudini lingvistice]
  • Dacă copilul se bucură de cărți, încurajaţi citirea lor. Întrebați în timp ce citiți „Ce este acest cuvânt?” sau „Ce este această scrisoare?” [Abilități lingvistice, abilități academice] Sau cereți copilului să indice anumite imagini din carte [Abilități motrice fine] sau anumite culori sau forme din carte [Abilități motrice fine, abilități vizuale / spațiale] în timpul citirii.

La magazin

  • Rugați copilului să numească articole când sunteți în magazin sau să solicite un articol pe care și-l doreşte. [Aptitudini lingvistice]
  • Pentru copiii mai mari, puteți utiliza vizitele la magazinul alimentar ca ocazie pentru a-i încuraja pe copii să aleagă alimente în mod independent, să planifice și să respecte un anumit buget în timp ce cumpără, să numere și să utilizeze banii pentru a cumpăra articole. [Aptitudini adaptative și de autoajutorare, abilități profesionale]
  • Întrebați copilul ce vrea să mănânce la cină. Oferiți-i mai multe opțiuni. Alegeți ceva diferit și stimulați o conversație care să ducă la un compromis. [Regulare comportamentală şi emoțională, Joc / abilități sociale]

În parc

  • Leagănele, toboganele și balansoarele reprezintă un echipament excelent și distractiv pentru a practica abilitățile motorii grosiere. Aceste activități pot ajuta la întărirea mușchilor și la îmbunătățirea abilităților motorii. Pot fi practicate şi în timpul alergării, mersului, fugii, leapșa. [Aptitudini motorii grosiere]

Mâncatul în oraş

  • Încurajaţi și întăriți comportamentul de a sta la masă în timpul prânzului sau cinei. [Abilități de participare]
  • Rugați copilul să citească meniul. [Aptitudini lingvistice, abilități de citire]
  • Oferiți copilului ocazia de a alege ce să mănânce [Abilități lingvistice, abilități de citire] și indicați elementul pe care îl dorește. [Abilități motrice fine]
  • Permiteți copilului să încerce să utilizeze independent tacâmurile, dacă nu este obișnuit. Promptați-l dacă este necesar. [Aptitudini adaptative și de autoajutare]

Acestea sunt doar câteva exemple despre cum se poate utiliza învățarea incidentală în terapia ABA. Căutați mereu oportunități pentru copil pentru a exersa abilitățile necesare atât în timpul ședinței, cât și în afara acesteia, iar acest lucru va duce la o învăţare incidentală eficientă!