Ne dorim cele mai eficiente intervenții pentru cei mici, dar mai presus de toate, este important ca aceste intervenții să țină cont de nevoile lor reale, astfel încât să aplicăm ceea ce știm într-un mod etic și uman.

Trebuie să analizăm practic funcțiile comportamentelor lor pentru a face asta. Și ne luptăm cu multe comportamente dificile, unele în forme ușoare, altele în forme severe.

Dr. Gregory Hanley are o experiență de peste 30 de ani în lucrul cu persoanele cu autism. Iar el afirmă că orice specialist ABA trebuie să înceapă prin a asculta cu atenție care este nevoia și care sunt dorințele persoanei pe care o are în terapie.

Iată de ce:

”Imaginează-ți că ai o paralizie temporară a mușchilor care nu-ți permite să vorbești, să scrii, ori să ai mișcări motorii controlate. Te afli în spital și ți s-au dat câteva medicamente ale căror efecte secundare duc la uscarea ochilor, nasului, a pielii, dar mai ales a gurii. Apa se află la vedere, pe o masă, dar nu poți ajunge la ea din cauza imposibilității de a te mișca. Observi că dacă lovești cu mâna în bara de protecție a patului, suficient de zgomotos și de mult, oamenii vor veni la tine și vor încerca să te ajute, făcând lucruri pentru tine, precum a porni sau a închide televizorul, a-ți aranja pernele sau a-ți da lucruri de care ai nevoie, printre care și apă. Fiindcă lovitul mâinii are o funcționalitate atât de mare, continuă până la punctul în care îți apar vânătăi pe brațe și zgomotul începe să-i deranjeze pe cei care te îngrijesc. Personalul se consultă cu o persoană care poate modela astfel de comportamente, iar aceasta recomandă un program de intervenție care propune prevenirea autovătămării, prin purtarea unor mănuși speciale de protecție și accesul la muzică și bomboane Skittles atunci când nu lovești cu mâinile.

Comportamentul tău problematic începe să să rărească. Nu dispare, dar vânătăile încep să se vindece, iar personalul este cu siguranță mai puțin deranjat.

O treabă bine făcută de cel care a gândit intervenția? Mă îndoiesc că și tu crezi asta.

Dacă ar fi fost posibil un proces prin care cei de lângă tine să înțeleagă de ce îți lovești mâinile de pat și îi deranjezi, nu ți-ai dori să fie implementat? Nu ar fi fost mai bine să poți apăsa un buton special pentru a obține apă în orice moment? Sau poate să ai acces la un pai lung pe care să-l poți folosi când ai nevoie?

Procesul de evaluare funcțională a comportamentelor face posibile aceste rezultate umane și practice. Revenind la întrebarea de mai devreme, de ce să utilizăm evaluarea funcțională, răspunsul este acesta: un analist comportamental trebuie s-o realizeze pentru a identifica intervenții eficiente, precise, relevante pentru persoana în cauză, etice și umane, prin care să modifice comportamentele dificile.” (vezi Hanley, 2010 & 2011, pentru mai multe argumente în privința analizei funcționale)

 

Află mai multe detalii despre webinar-ul pe care îl va susține Dr. Hanley, pe 9 iunie. Click aici.

 

Sursă: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3546636/pdf/i1998-1929-5-1-54.pdf