Care sunt abilitățile de care are nevoie terapeutul ABA?
Terapeutul ABA, sau Registered Behavior Technician cum este regăsit în sistemul BACB, este persoana direct responsabilă de implementarea planului de intervenție pe care îl dezvoltă coordonatorul echipei (Board Certified Behavior Analyst).
Terapeutul ABA își conduce practica sub coordonarea unui BCBA/ BCaBA și este responsabil de implementarea directă a tehnicilor analizei comportamentale aplicate. Terapeutul nu elaborează planuri de intervenție sau evaluare. Supervizorul este responsabil de stabilirea sarcinilor pe care le va îndeplini, ca parte a instruirii sale, și în funcție de experiență și competențe, poate contribui la dezvoltarea planului de intervenție și poate asista în procedura de evaluare.
Terapeutul va avea un minimum de cunoștințe teoretice, dar și abilități practice care să-i permită conducerea sesiunilor de terapie într-o manieră profesionistă, maximizând potențialul copilului prin îmbinarea eficientă a tehnicilor de terapie.
Pornind de la minimul de abilități impuse de Behavior Analyst Certification Board și adăugând și altele observate de-a lungul experienței în coordonarea echipelor de terapeuți, am conceput un set de abilități pe care un terapeut este necesar să le aibă însușite.
COLECTAREA DE DATE – MASURAREA COMPORTAMENTULUI
- Implementarea procedurilor de masurare a comportamentelor (ex: frecventa, durata, latenta)
- Colectarea de date in mod consistent si obiectiv
- Colectarea de date este un aspect foarte important in programul de intervenție. Omiterea, modificarea sau limitarea colectarii de date poate duce la decizii gresite in ceea ce priveste realizarea planului de interventia sau stabilirea interventiei asupra comportamentelor neadecvate.
EVALUARE
- Evaluarea intaritorilor (preference assessments)
- Testarea de noi abilitati
- Asista in realizarea evaluarii abilitatilor
- Identificarea impreuna cu supervizorul a functiilor comportamentelor neadecvate.
- Identificarea constanta a motivatiei copilului impreuna cu familia copilului.
- Prevenirea comportamentelor de evitare sau scapare determinate de lipsa motivației.
TEHNICI DE LUCRU
- Identificarea componentelor esentiale ale unui plan de interventie si urmarirea consecventa a planului de intervenție personalizat și a intervențiilor comportamentale.
- Pregatirea sesiunii conform planului de interventie
- Utilizarea eficienta a intaritorilor (conditionata/ neconditionata, continua/ intermitenta)
- Implementarea lucrului in Discrete Trial
- Implementarea procedurilor de invatare incidentala
- Implementarea procedurilor de analiza a sarcinii
- Implementarea training-ului de discriminare
- Oferirea promptului si diminuarea promptului
- Programarea mentinerii si generalizarii.
- Terapeutul va avea permanent in vedere modul in care noțiunile, abilitatile predate vor ajuta copilul in afara salii de terapie si mai departe in dezvoltarea lui.
- Fiecare abilitate in parte trebuie sa devina functionala si sa ajute copilul in viata de zi cu zi.
- Este important terapeutul sa se adapteze constant la nevoile copilului și sa arate flexiblitate in predare, in functie de abilitatea predata. Unele abilitati pot fi predate mai eficient in discrete trial, cel puțin in faza initiala iar altele pot fi predate direct in mediul natural, utilizand invatarea incidentala.
- Lipsa flexibilitatii in imbinarea tehnicilor poate limita considerabil progresul copilului.
- Implementarea directa 1 la 1 sau in grup a tehnicilor
MODIFICAREA COMPORTAMENTELOR
- Identificarea componentelor esentiale ale unei interventii pe comportamentele neadecvate
- Descrie functiile comportametului
- Implementarea procedurilor bazate pe intarirea diferentiata
- Implementarea procedurilor de extinctie
RAPORTARE
- Raportarea altor variabile care pot afecta interventia (boala, medicatie, schimbarea mediului)
- Comunicare eficienta cu supervizorul
- Respectarea contractului de colaborare/ supervizare
- Comunicarea rezultatelor și progreselor copilului prin metode clare.
- Terapeutul are responsabilitatea de a transmite parinților feedback constant referitor la fiecare abilitate in parte si se consulta permanent cu ei referitor la utilizarea abilitatilor in afara sesiunilor de terapie.
IMPLICARE SI ORGANIZARE
- Asista parintii in implementarea planului de intervenție.
- Avand in vedere ca terapeutul este cel care interacționeaza cel mai frecvent cu parinții sau familia, acesta este cel mai potrivit in a ajuta la implementarea corecta a strategiilor in afara orelor de terapie.
- Organizarea sesiunilor de predare urmand planul de interventie.
- Terapeutul se va asigura ca are o fluenta buna in urmarirea planului si va utiliza eficient timpul dintr-o sesiune de terapie, evitand ”timpii morti”.
- Crearea materialelor didactice in acord cu planul de interventie
CONDUITA PROFESIONALA
- Descrie roulul terapeutului ABA in interventie tuturor celor implicati in terapie.
- Raspunde adecvat la feedback si isi imbunatateste permanent performanta conform sugestiilor.
- Comunica adecvat cu familia si indruma familia in continuarea planului de interventie si modelarea comportamentelor neadecvate.
- Mentine o conduita etica in relatia cu clientul.
- Mentine limitele relatiilor profesionale (evita relatiile duale, respecta confidentialitatea datelor)
Este important de menționat că, pentru a deveni un terapeut performant, cu alte cuvinte, un terapeut bun, este nevoie de implicare, devotament, dorință continuă de perfecționare si… răbdare.
Ne confruntăm în ultimii ani cu o fluctuație foarte mare în echipele de terapie și punctez aici că un an petrecut într-un centru, fie el și cel mai performant, nu este nici pe departe suficient în dezvoltarea performantă a tuturor abilităților menționate mai sus. Pentru a cunoaște toate situațiile ce pot fi întâlnite în terapia copiilor cu autism este necesar un minimum de 4 ani, timp în care să se lucreze cu mulți copii cu particularități în dezvoltare diferite și sub îndrumarea mai multor coordonatori, astfel încât să fie văzute cât mai multe abordări ale planului de intervenție.