Pe 31 ianuarie, pe pagina noastră de Facebook (ABA Masters) a avut loc al 4-lea live din seria „Terapia copilului cu autism înseamnă…”. Tema acestui live a fost , mijloace alternative de dezvoltare a limbajului și a fost susținut de colega noastră, Ana Bogdan. Mai jos puteți citi rezumatul live-ului, precum și câteva recomandări.

Dacă nu ați urmărit live-ul, înregistrarea este disponibilă aici.

Copiii cu TSA au dificultăți în înțelegerea logică a succesiunii acțiunilor pentru a realiza o activitate, în stimularea fluenței verbale, orientarea în timp și să își amintească ordinea evenimentelor (INAINTE/DUPA). Astfel, aceasă abilitate are un impact negativ asupra celorlalte funcții cognitive si de comunicare.

Suportul vizual este folosit pentru a-l ajuta sa povestească evenimentele care s-au întâmplat la școală/ grădiniță, cum s-a distrat în parc sau ce a făcut în vacanță. De asemenea copilul își poate monitoriza și evalua propriul comportament și evenimente.

Inițial copilul va descrie secvențial acțiunile, iar apoi i se vor adresa întrebările referitoare la acțiunile care s-au petrecut înainte/după un anumit eveniment.

Recomandări: 

  • Folosiți suportul vizual pentru a prompta limbajul sau pentru a oferi variante de răspuns. Învățați copilul să ceară ajutor, e bine să aveți tot timpul la îndemână o pictogramă și să-l învățați pe copil să o folosească ori de câte ori este momentul ca el să ceară ajutorul.
  • Se renunță treptat la pictograme, pe măsură ce copilul  înțelege si își dezvolta limbajul si comunicarea funcțională cu cei din jur. Terapeutul îl învață pe copilul cu TSA sa comunice sau să spună „Nu știu” prin gesturi sau pictograme, astfel încât să se evite anxietatea asociată.
  • Lucrați cu limbajul emoțiilor – comunicarea gândurilor, sentimentelor și emoțiilor – în toate cazurile de autism. Pentru un copil cu TSA care nu-și poate verbaliza emoțiile, de multe ori asocierea unei imagini cu o emoție pe care acesta o simte poate să ajute la modularea intensității, trăirile negative, pentru că se calmează văzând că tu recunoști ceea ce el încearcă să transmită (de exemplu „Văd că ești supărat”).
  • Benzile desenate îi ajută pe copiii cu autism să își dezvolte abilitățile de comunicare. De exemplu, cu ajutorul benzilor desenate, copii învață despre emoții, situații sociale mai ușor decât ar putea să înțeleagă în urma unei simple discuții. Apoi, copilul este pus să deseneze, fiind o tehnică specifica copiilor cu dificultăți in exprimarea firului narativ si blocaje emoționale. Astfel, terapeutul poate să înțeleagă mult mai bine experiențele copilului si apoi target-ul este sa verbalizeze cu ajutorul desenelor.

Acestea pot fi descărcate accesând acest link

Învață mai multe la cursurile ABA Masters!